Ogólno tematyczne forum patriotów

Ogólnotematyczne forum patriotów... :)


#1 2010-02-10 19:35:26

 Kim Kolwiek

7270212
Zarejestrowany: 2010-02-05
Posty: 2228

Kobiety w Histori

No właśnie znacie jakieś wybitne/ znane kobiety w Histori ? Piszcie wraz z osiągnięciami

Offline

 

#2 2010-02-10 21:48:18

 Goplaneczka

Bobas

Skąd: nad wisłą
Zarejestrowany: 2010-02-07
Posty: 76

Re: Kobiety w Histori

mam tu wypisać jakieś kalendarium dziejów ludzkości?
od Lucy- szczątków australopiteka począwszy każda kobieta jest wyjątkowa. Każda na swój sposób próbowała żyć i zmagała się z problemami.
Podobnie każdy mężczyzna.

A moją ulubioną postacią kobiecą z historii jest Tanaquil- nagroda do negocjacji u KOnfuciuxa dla tego, kto wie, kim była


http://slubnyblog.blogspot.com/ Blog o ślubnych inspiracjach, przemyśleniach Panny Młodej, sposobach na oszczędzaniu na weselu i wielu innych, ślubno-weselnych wątkach.

Offline

 

#3 2010-02-10 22:04:50

jetpilot

Bobas

Zarejestrowany: 2010-02-10
Posty: 96

Re: Kobiety w Histori

Joanna Darc
Elżbieta królowa Angielska
MArgaret Thatcher
mało ich było ale zasług im odmówić nie można...

Offline

 

#4 2010-02-10 22:15:35

 maqdzia

Licealista

Call me!
Zarejestrowany: 2010-02-05
Posty: 809

Re: Kobiety w Histori

Mata Hari

Offline

 

#5 2010-02-10 22:44:13

 krakruk

Moderator

Skąd: Krakow
Zarejestrowany: 2010-02-07
Posty: 1340
WWW

Re: Kobiety w Histori

Ja chyba najbardziej cenie panią Małgorzate Tatcher.


Śląsk to POLSKA!
Kosovo je SRBIJA!

Offline

 

#6 2010-02-25 12:20:53

 KONFuCIUX

KAZNODZIEJA

Skąd: Kaszuby
Zarejestrowany: 2010-02-05
Posty: 3465

Re: Kobiety w Histori

ja za to lubie postac Hypatii z Aleksandrii

Córka matematyka, astronoma i filozofa Teona z Aleksandrii, wykształcenie matematyczne odebrała najpewniej pod jego kierunkiem. Była aktywna na polu nauki i filozofii. Całe życie spędziła w Aleksandrii.

Nie zachowały się żadne jej pisma, ale można jej hipotetycznie przypisać współpracę z ojcem przy redakcji pism Ptolemeusza i Euklidesa. Wiadomo, że pracowała nad komentarzami i wydaniem traktatów "Arytmetyka" Diofantosa i "Stożkowe" Apoloniusza z Pergi. Nie można wykluczyć, że ostateczny kształt tych dzieł, jaki dotarł do naszych czasów, jak również "Almagestu" i "Tablic podręcznych" Ptolemeusza, jest dziełem Hypatii.

Nieco więcej wiadomo o jej działalności jako filozofa, szczególnie dzięki listom jej ucznia Synezjusza z Cyreny, biskupa Ptolemaidy. Jako filozof Hypatia była przedstawicielką umysłowości późnoantycznej, zajmującej się spekulacją metafizyczną. Można uważać Hypatię za inicjatorkę drugiej szkoły neoplatońskiej w Aleksandrii. Utworzyła wokół siebie krąg oddanych uczniów, wspólnotę dążącą do doskonałości duchowej, opierającą się na ideach pitagorejsko-platońskich. Hypatia wymagała od siebie i swych uczniów wysiłku umysłu, woli i wyrzeczeń. Droga duchowa była ezoteryczną ścieżką dla wybranych, niedostępną tłumowi. Jednocześnie jej postawa była tolerancyjna i odznaczała się otwartym spojrzeniem na problemy filozoficzne. Wśród jej uczniów byli chrześcijanie i poganie, pochodzący nie tylko z Aleksandrii i Egiptu, ale z Syrii, Cylicji czy Konstantynopola. Jej uczniowie odpłacali jej przywiązaniem i miłością długo po osiągnięciu samodzielności, a nawet wysokich godności kościelnych.

Choć filozoficzny krąg jej uczniów miał charakter elitarny, Hypatia wykładała również publicznie matematykę i astronomię. Wykłady prowadziła w swym domu, przed którym zbierały się tłumy entuzjastów i w miejskich salach wykładowych. Udawała się do nich powozem, zatrzymując się po drodze w instytucjach publicznych, rozmawiając z urzędnikami i dostojnikami. Była niezwykle szanowana i uchodziła za autorytet moralny. Ceniono jej rozwagę intelektualną, ale przede wszystkim cnoty: umiar, dystynkcję w obejściu, prostotę ubioru, wstrzemięźliwość (do końca życia pozostała dziewicą), miłość do miasta rodzinnego, w którego sprawy się angażowała jako dobra obywatelka. Właśnie to zaangażowanie i powszechny szacunek stały się powodem jej nieszczęścia.

Hypatia a chrześcijaństwo [edytuj]

Hypatia nie była praktykującą poganką. Respektowała prawodawstwo antypogańskie, nie uczęszczała do świątyń, nie uczestniczyła w protestach przeciwko zamienianiu pogańskich świątyń na chrześcijańskie kościoły. Nic nie wiadomo na temat jej postawy podczas burzenia Serapejonu w 391. Nie czyniła różnicy między swymi pogańskimi, a chrześcijańskimi uczniami. Wyznawana wiara nie stanowiła dla niej żadnego problemu. Opiekowała się wszystkimi studentami, niezależnie od ich światopoglądu. Utrzymywała kontakty z urzędnikami cesarskimi i miejskimi, z których większość była chrześcijanami. Był nim również Orestes, cesarski prefekt. Dzięki temu cieszyła się powszechnym szacunkiem. Za czasów biskupa Teofila, odpowiedzialnego za zniszczenie Serapejonu, nie spotykały ją żadne szykany.
Śmierć [edytuj]

Sytuacja zmieniła się po objęciu tronu biskupiego w 412 r. przez ambitnego bratanka Teofila, św. Cyryla z Aleksandrii. Jego konflikt z cesarskim prefektem i namiestnikiem Egiptu – Orestesem, przyjacielem Hypatii, spowodował że zwolennicy Cyryla jak i on sam, rozpoczęli długotrwałą kampanię oszczerstw przeciwko aleksandryjskiej matematyczce. W wyniku tego w 415 r. Hypatia została w bestialski sposób zamordowana. Wywleczono ją z powozu przed kościołem Caseareum i zabito ostrakonami. Orestes pozbawiony cennego sprzymierzeńca, padł wkrótce ofiarą intryg Cyryla i stracił stanowisko. Nie wiadomo, czy Cyryl wydał bezpośredni rozkaz zabicia Hypatii, ale z pewnością ponosi moralną współodpowiedzialność za to okrutne morderstwo. Bestialski mord dokonany na aleksandryjskiej uczonej był czymś niespotykanym nawet na ówczesne czasy. Oburzenie obecne również wśród wielu chrześcijan odbiło się głośnym echem w starożytnym świecie. Śledztwo w sprawie śmierci aleksandryjskiej matematyczki oparło się nawet o dwór cesarski, jednak dzięki potędze i wpływom Cyryla, nikogo nie ukarano.
Legenda i historia [edytuj]

Okoliczności śmierci Hypatii znamy przede wszystkim z relacji chrześcijańskiego, mieszkającego w Konstantynopolu historyka Sokratesa Scholastyka, (ok. 380-450).

Poźniejsi autorzy starożytni pozostawili sporo legendarnych wzmianek o Hypatii, a hagiografia chrześcijańska niektóre elementy jej życia powiązała ze św. Katarzyną.

Okres zainteresowania jej osobą zaczął się w okresie oświecenia, kiedy anglikański duchowny, John Toland (1670-1762) zinterpretował jej śmierć w duchu antykatolickim, czyniąc z niej symbol konfliktu rozumu i religii, wolności i fanatyzmu, nauki i ciemnoty. Podchwycił to Wolter. Odtąd legenda żyła już własnym życiem, obrastając w coraz to nowe, coraz mniej prawdopodobne znaczenia. Czyniono z Hypatii już to symbol swobody seksualnej, już to młodzieńczą i piękną ofiarę sadystycznych, ogarniętych nieczystymi żądzami mnichów. Jej śmierć miała zapoczątkować upadek intelektualny Aleksandrii, koniec nauki i filozofii.

Wg nowszych badań (m.in. Dzielska, Chuvin) Hypatia stała się ofiarą konfliktu politycznego pomiędzy chrześcijanami, z których jedna strona była przedstawicielem władzy świeckiej, druga kościelnej. Jej wypadek nie był na tle epoki jedynym, zwłaszcza w skorej do rozruchów Aleksandrii. W 361 r. tłum aleksandryjski w podobny sposób zamordował biskupa Jerzego z Kapadocji[potrzebne źródło]. W kolejnych latach, aż do podboju muzułmańskiego, Aleksandria była nadal żywym ośrodkiem życia umysłowego, choć jego poziom ulegał ciągłemu obniżeniu[1]. (wikipedia.pl)


http://img163.imageshack.us/img163/8288/orgazmnaforum2.jpg

Born of Fate, Raised by Prophecy, Chosen as a Saviour, Destined to Destroy

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.naruto-san.pun.pl www.hwdpteam.pun.pl www.uwmeti.pun.pl www.all4you.pun.pl www.managerfootball.pun.pl